Skip to main content
Log in

Transfer des Processus coracoideus bei rezidivierender vorderer Instabilität am Schultergelenk

Die arthroskopische Latarjet-Technik

Transfer of the coracoid process in recurrent anterior instability of the shoulder joint

The arthroscopic Latarjet procedure

  • Operative Techniken
  • Published:
Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Operationsziel

Arthroskopische Behandlung gravierender Formen der vorderen Schulterinstabilität bei Glenoidrand- und/oder Hill-Sachs-Defekt sowie irreparablen Kapsel-/Labrum-/Ligamentläsionen.

Indikationen

Rezidivierende vordere Schulter- oder Subluxationen, Zustand nach fehlgeschlagenen Voroperationen an Kapsel, Labrum und Ligamenten. Patienten mit anteriorem Pfannenranddefekt (glenoidaler Knochenverlust), Hill-Sachs-Defekt (humeraler Knochenverlust), Patienten mit irreparablem Kapsel-, Labrum-, Ligamentdefekt, Patienten mit ausgeprägter chronischer humeraler Kapselläsion (HAGL). Kombinationen aus obigen Läsionen. Junge aktive (Schulter-)Kontaktsportler, bei denen die klassische Bankart-Operation hohe Rezidivraten aufweist

Kontraindikationen

Vorliegen (arthroskopisch gesicherter) guter Voraussetzungen für eine Bankart-Operation: ausreichend gute Labrum-/Ligamentqualität, Labrum vorhanden, IGHL-Substanz („inferior glenohumeral ligament“) mechanisch suffizient, nur minimaler Knochenverlust an Glenoid und Humerus, kein „engaging“ Hill-Sachs. Fehlende Voraussetzungen für einen komplexen arthroskopischen Eingriff (Spezialinstrumente, spezielle Operationsfertigkeiten etc.).

Operationstechnik

Diagnostische Arthroskopie, Resektion von anterosuperiorer und superiorer Kapsel, mittlerem Glenohumeralgelenk (MGHL, „middle glenohumeral ligament“), anteriorem Labrum. Präparation und Anfrischung des Glenoidhalses. Eröffnen des Rotatorenintervalls. Arthroskopisches Freilegen des Processus coracoideus und der „conjoint tendons“. Arthroskopwechsel nach anterolateral, Vervollständigen der Darstellung des Korakoids. Tenotomie des Pectoralis minor am medialen Korakoid. Über spezielles tiefes und mediales Portal dann Split des Subskapularis im mittleren Drittel zum späteren Hindurchführen des Korakoids. Arthroskopisches Bohren von zwei parallelen Löchern durch das Korakoid mit speziellem Zielgerät, dann Einbringen von Verstärkungshülsen („top hats“) in die vorgebohrten Löcher. Arthroskopische Osteotomie des Korakoids an der Basis. Montage des Korakoids an kanüliertes, spezielles Halte- und Setzgerät. Stufenloses Anlegen des Korakoids an den Skapulahals, Fixation mit 2 Kirschner-Drähten über das Setzgerät. Überbohren der Drähte, dann Fixation mit 2 speziellen kanülierten Korakoidschrauben.

Weiterbehandlung

Ruhigstellung am Operationstag in Orthese. Beschwerdeadaptierte aktiv-assistierte und aktive Mobilisierung beginnend am 1. postoperativen Tag. Orthese zur Nacht für 4 Wochen.

Ergebnisse

Von 2007 bis Juni 2013 wurden 210 Operationen in dieser Technik durchgeführt. Umstieg auf offene Operation in keinem Fall. Im Verlauf bei 10 Patienten Komplikationen mit erforderlicher Revisionsoperation. Keine intraoperativen Komplikationen. Keine neurovaskulären Komplikationen.

Abstract

Objective

Full arthroscopic treatment of severe anterior shoulder instability due to glenoid bone loss, Hill–Sachs lesion and irreparable ligament damage.

Indications

Recurrent anterior dislocations or subluxations, previously failed Bankart repairs; patients with anterior glenoid bone loss, Hill–Sachs defect; patients with irreparable damage to soft tissues of labrum, capsule and ligaments; patients with chronic humeral avulsion of glenohumeral ligament (HAGL lesion); combinations of lesions above; young contact sport athletes, where Bankart repairs have high failure rates.

Contraindications

Presence of (arthroscopically confirmed) good preconditions for Bankart repair: good quality of labrum, capsule and ligament, labrum still present, no or minimal bone loss of glenoid, no engaging Hill–Sachs. Lack of requirements for complex arthroscopic procedure (e.g., special instruments and skills).

Surgical technique

Diagnostic arthroscopy. Removal of anterosuperior and superior capsule, middle glenohumeral ligament, anterior labrum. Preparation of glenoid neck, debridement. Opening of rotator interval. Preparation of coracoid process and conjoint tendons. Subdeltoid preparation of anterior coracoid with arthroscope moved to anterolateral portal. Tenotomy of pectoralis minor. Arthroscopic split of subscapularis tendon via deep anteromedial portal. Predrilling of 2 holes through coracoid, insertion of 2 special washers into predrilled holes (“top hats”). Arthroscopic osteotomy of coracoid at base. Mounting of coracoid to special coracoid cannula. Manipulation of coracoid/conjoint tendon through subscapularis to glenoid neck, prefixation with wires. Fixation of coracoid after drilling with cannulated special screws.

Postoperative management

Immobilization in a sling on postoperative day 1; pain-controlled active range of motion without limit starting postoperative day 2. Sling during the night for 4 weeks.

Results

Between 2007 and June 2013, 210 operations were performed. No intraoperative conversion to open operative technique. Revision required in 10 patients with postoperative complications. No intraoperative or neurovascular complications.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15
Abb. 16
Abb. 17
Abb. 18
Abb. 19
Abb. 20
Abb. 21
Abb. 22
Abb. 23
Abb. 24

Literatur

  1. Allain J, Goutallier D, Glorion C (1998) Long‐term results of the Latarjet procedure for the treatment of anterior instability of the shoulder. J Bone Joint Surg Am 80:841–852

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Burkhart SS, De Beer JF (2000) Traumatic glenohumeral bone defects and their relationship to failure of arthroscopic Bankart repairs: significance of the inverted‐pear glenoid and the humeral engaging Hill‐Sachs lesion. Arthroscopy 16:677–694

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Burkhart SS, De Beer JF, Barth JR et al (2007) Results of modified Latarjet reconstruction in patients with anteroinferior instability and significant bone loss. Arthroscopy 23:1033–1041

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Castoldi F, Rossi R, Lollino N et al (2008) Coracoid transfer in Bristow‐Latarjet procedure: does it modify the biceps muscle? Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 16:81–85

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Edwards TB, Boulahia A, Walch G (2003) Radiographic analysis of bone defects in chronic anterior shoulder instability. Arthroscopy 19:732–739 (Review)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Hovelius L, Sandström B, Sundgren K, Saebö M (2004) One hundred eighteen Bristow‐Latarjet repairs for recurrent anterior dislocation of the shoulder prospectively followed for fifteen years: study I – clinical results. J Shoulder Elbow Surg 13:509–516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hovelius L, Sandström B, Saebö M (2006) One hundred eighteen Bristow‐Latarjet repairs for recurrent anterior dislocation of the shoulder prospectively followed for fifteen years: study II – the evolution of dislocation arthropathy. J Shoulder Elbow Surg 15:279–289

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Itoi E, Lee SB, Berglund LJ et al (2000) The effect of a glenoid defect on anteroinferior stability of the shoulder after Bankart repair: a cadaveric study. J Bone Joint Surg Am 82:35–46

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Jiang LS, Cui YM, Zhou ZD, Dai LY (2007) Stabilizing effect of the transferred conjoined tendon on shoulder stability. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 15:800–805

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kim SH, Ha KI, Kim YM (2002) Arthroscopic revision Bankart repair: a prospective outcome study. Arthroscopy 18:469–482

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Latarjet M (1954) Treatment of recurrent dislocation of the shoulder. Lyon Chir 49:994–997

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Lafosse L, Lejeune E, Bouchard A et al (2007) The arthroscopic Latarjet procedure for the treatment of anterior shoulder Instability. Arthroscopy 23:1242.e1–1242.e5

    PubMed  Google Scholar 

  13. Maynou C, Cassagnaud X, Mestdagh H (2005) Function of subscapularis after surgical treatment for recurrent instability of the shoulder using a bone‐block procedure. J Bone Joint Surg Br 87:1096–1101

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Nourissat G, Nedellec G, O’Sullivan NA et al (2006) Mini‐open arthroscopically assisted Bristow‐Latarjet procedure for the treatment of patients with anterior shoulder instability: a cadaver study. Arthroscopy 22:1113–1118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Provencher MT, Mologne TS, Muldoon MP, Cox JS (2006) The modified Bristow procedure for anterior shoulder instability: 26‐year outcomes in Naval Academy midshipmen. Am J Sports Med 34:778–786

    PubMed  Google Scholar 

  16. Wellmann M, Petersen W, Zantop T (2009) Open shoulder repair of osseous glenoid defects: biomechanical effectiveness of the Latarjet procedure versus a contoured structural bone graft. Am J Sports Med 37:87–94

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Agneskirchner hat einen Beratervertrag mit DePuy Mitek Synthes. L. Lafosse hat einen Beratervertrag mit DePuy Mitek Synthes und ist Entwickler des Instrumentariums und der Operationstechnik. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigen oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J.D. Agneskirchner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Agneskirchner, J., Lafosse, L. Transfer des Processus coracoideus bei rezidivierender vorderer Instabilität am Schultergelenk. Oper Orthop Traumatol 26, 296–306 (2014). https://doi.org/10.1007/s00064-011-0052-8

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-011-0052-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation